Akıllı telefon ekranı, televizyon veya oyun monitörü, herhangi bir tür ekran alırsanız, kare hızı ve yenileme hızı, bu ekranlarla oldukça sık kullanılan iki terimdir.
Ve çoğu zaman, insanlar bu iki terimi biraz kafa karıştırıcı buluyor. Öyleyse, bu yazıda kare hızı ve yenileme hızının ne olduğunu anlayalım.
Ve kare hızıyla başlayalım.
Kare Hızı nedir?
Yani bu ekranlarda gösterilecek içerik için kare hızı tanımlanır.
Dolayısıyla, herhangi bir videoyu ele alırsanız, bu durumda birden çok kareden veya birbirinden biraz farklı olan hareketsiz görüntülerden oluşur.
Ve bu farklı kareler çok kısa bir aralıkta sıralı olarak gösterildiğinde, insan gözüne hareketin yanılsamasını verir.
Dolayısıyla, kare hızı, karenin ekranda görünme hızını tanımlar. Ve saniyedeki kare sayısı olarak veya sadece FPS tarafından tanımlanır.
Dünya genelinde görürseniz, farklı içerik türleri farklı kare hızlarında görüntülenir.
Örneğin, filmler saniyede 24 kare olarak görüntülenir. Standart televizyon şovlarını görürseniz, ya saniyede 25 kare ya da saniyede 30 kare olarak görüntülenirler.
Ve burada kare hızı ülkeden ülkeye farklılık gösterir. Dolayısıyla, NTSC standardını takip eden ülkeler, bu ülkelerde standart kare hızı saniyede 30 karedir.
PAL standardını takip eden ülkeler bu ülkelerde kare hızı 25 FPS’dir.
Yani bu televizyon programlarının yanı sıra yüksek aksiyon sporlarından veya bazı canlı yayınlardan bahsedersek 60 FPS’de yayınlanıyor.
Bunun dışında oyunlardan bahsedersek, genellikle 60 veya daha yüksek kare hızlarında oynanırlar.
İnternette video paylaşımı veya akış hizmetleri tarafından sağlanan içerik 24 FPS ile 60 FPS arasında değişiyor.
Gördüğünüz gibi, farklı içerik türleri saniyede farklı karelerde sunulur.
Yenileme Hızı nedir?
Ve bu içeriği akıllı telefon ekranımızda veya televizyonda izlediğimizde veya onlarla etkileşim kurduğumuzda, yenileme hızı resme giriyor.
Dolayısıyla, temel olarak, yenileme hızı, ekranın saniyede kaç kez güncellendiğini tanımlar.
Bu nedenle, bazı televizyon ekranları için yenileme hızı 60 Hz ise, ekranın saniyede 60 kez güncelleneceği anlamına gelir.
Bu nedenle, günümüz monitörünün ve televizyonunun tipik yenileme hızı 60 Hz’dir. Ancak daha yüksek yenileme hızlarında da kullanılabilen bazı ekranlar vardır.
Ve genellikle, daha yüksek yenileme hızının daha iyi bir izleme deneyimi sağladığına dair bir inanç vardır.
mevcut pazarda daha yüksek yenileme hızına sahip çok sayıda televizyon ve daha yüksek yenileme hızına sahip çok sayıda monitör görüyoruz
Ama aslında bu, ekranda gösterilecek içeriğin kare hızına bağlıdır.
Kare Hızı ve Yenileme Hızı Arasındaki İlişki:
Örneğin, 60 Hz veya 120 Hz ekranda 30 FPS içeriği izlerseniz, izleme deneyimi açısından pek bir fark hissetmezsiniz.
Bu nedenle, 60 Hz ekran olması durumunda, aynı çerçeve saniyede iki kez görüntülenir. 120 Hz ekran olması durumunda, aynı çerçeve saniyede 4 kez görüntülenecektir.
Öte yandan saniyede 24 kare ile çekilen herhangi bir filmi izliyorsanız, 60 Hz ekranda aşağı çekme tekniği kullanılarak gösterilir.
Bu, görüntü ekranında her alternatif çerçevenin sırasıyla 3 kez ve iki kez görüntülendiği anlamına gelir.
Ve bazı kaydırma çekimleri dışında, bu teknik insan gözü tarafından fark edilmeyecektir. Öte yandan, aynı film 120 Hz ekranda görüntüleniyorsa, her kare saniyede 5 kez görüntülenir.
Yani kısaca daha iyi bir izleme deneyimi elde etmek için ekranın yenileme hızının içeriğin kare hızından fazla olması gerekiyor.
Dolayısıyla, 60 Hz veya 120 Hz TV’de 30 FPS (Saniyede kare sayısı) içerik izlerseniz, izleme deneyimi açısından pek bir fark yaratmayacaktır.
Ancak bu yüksek yenileme hızı görüntüleri, ekranda görüntülenen içerikle etkileşim kurduğunuzda çok faydalı olacaktır.
Örneğin, akıllı telefondaki yüksek yenileme hızı ekranı ile ekranı kaydırırken veya ekranla etkileşim halindeyken size daha sorunsuz bir deneyim sunar.
Ya da oyunu böyle bir ekranda yüksek kare hızında oynarken bile size daha akıcı bir deneyim yaşatır.
Diyelim ki PC’de çerçeveyi 120 FPS’de işleyen bir oyun oynuyorsunuz. Bu nedenle, böyle bir oyunu oynamak için, ekranın doğal yenileme hızı en az 120 Hz olmalıdır.
Yani, 60 Hz monitörde böyle bir oyun oynarsanız, saniyede yalnızca 60 kare gösterebilir.
Diğer tarafta, diyelim ki, 120Hz’lik bir ekranınız var ve PC, kareleri 90 FPS’de çıkarabiliyor.
Bu nedenle, monitör ve grafik kartı arasında senkronizasyon yoksa, oyunu oynarken ekranın yırtıldığını görebilirsiniz.
Bu, iki veya daha fazla karenin bilgisinin aynı karede görüntüleneceği anlamına gelir. Bu nedenle, bu tür ekran yırtılmalarını önlemek için G-Sync ve Freesync gibi farklı senkronizasyon teknikleri kullanılabilir.
Dolayısıyla, böyle bir teknolojiyi kullanmak için hem monitörün hem de grafik kartının bu teknolojileri desteklemesi gerekir.
Bu nedenle, G-Sync durumunda, ekranda grafik kartıyla iletişim kuran bazı özel yongalar var.
Ve bir bakıma, monitörün yenileme hızını grafik kartının kare hızına uyacak şekilde değiştirmesine olanak tanır. Veya Versa’nın aksine, grafik kartı kare hızıyla ekranın maksimum yenileme hızına göre eşleşebilir.
Dolayısıyla, bu AMD’nin FreeSync’i G-Sync teknolojisine benzer, ancak monitörde tescilli çip gerektirmez.
Ve bunun yerine, bu FreeSync, DisplayPort’un uyarlanabilir senkronizasyon spesifikasyonuna dayanır.
Kısacası, bu senkronizasyon teknolojisini kullanarak, üst düzey GPU’larla daha da düşük yenileme hızına sahip monitörler kullanmak mümkündür. Veya tam tersi, yüksek yenileme hızı düşük kaliteli GPU’ları izler.
Ancak elbette yüksek yenileme hızına sahip monitörlerle oyun deneyimi çok daha sorunsuz olacaktı.
Ve bugün sadece 120 Hz değil, 240 veya 480 Hz ekranlar da mevcuttur. Ve bu ekranlar, yüksek kare hızlarıyla hareket bulanıklığı olmayan görüntüleme deneyimi sağladığını iddia ediyor.
Dolayısıyla, bu ekranlar için, doğal yenileme hızı hala ya 60 ya da 120 Hz’dir, ancak enterpolasyon ve siyah çerçeve ekleme gibi farklı teknikler kullanıldığında, sanal olarak ekranın kare hızını arttırırlar.
Ve bunu kullanarak hareket bulanıklığını azaltmaya çalışıyorlar. Dolayısıyla, enterpolasyon durumunda, geçerli kareye ve sonraki kareye bağlı olarak, ekranın kendisi ara çerçeveleri oluşturur.
Siyah çerçeve ekleme durumunda, hareket bulanıklığını azaltmak için normal çerçeveler arasına alternatif siyah çerçeve eklenir.
Dolayısıyla, bu birkaç tekniği kullanarak, TV üreticileri yüksek yenileme hızına sahip ekranları pazarlamaktadır.
Sonuç:
Sonuç olarak, yüksek yenileme hızına sahip ekranlar, yalnızca içerik aynı zamanda yüksek kare hızlarında da mevcut olduğunda iyidir.
Bu yüksek yenileme hızları bu yıl cep telefonlarında da kullanılıyor. Ve mobil şirketler bu yüksek yenileme oranlarını pazarlama amaçları için kullanıyor.
Umarım bu yazıda kare hızının ve yenileme hızının ne olduğunu ve birbirleriyle nasıl ilişkili olduklarını anlamışsınızdır.